امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
پایگاه خبری دزآوانما با شما هستیم..

کودکان را با آداب و معاشرت آنلاین آشنا کنیم

کارشناس فضای مجازی می گوید: استفاده کودکان از اینترنت و فضای مجازی نیاز به یادگیری و آموزش دارد. کودکان باید با آداب و معاشرت آنلاین آشنا شوند. افزایش آگاهی آنها از مخاطرات احتمالی در فضای مجازی می کاهد.
کد خبر: 124
زمان انتشار: 21 بهمن 1400 - 23:11 -
1249 بازدید

سینا تفنگچی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش پایگاه خبری دزآوان از  ایرنا درباره چگونگی امن کردن فضای مجازی برای استفاده کودکان تصریح کرد: اولین قدم آموزش مبتنی بر اصول فضای مجازی قبل از استفاده آن است. انسان نسل جدید باید همراه با تحولات نوین تربیت شود. در نتیجه نمی توانیم فرد را منع یا محدود یا حتی مانع از دسترسی وی به تکنولوژی و فناوری روز باشیم.

وی ادامه داد: ما امروز در بستری زندگی می کنیم که فرزندان ناگزیر از استفاده کردن از این فضا هستند و باید بتوانند با فضای مجازی ارتباط درست برقرار کنند. در واقع از زمانی که فرزند آماده پذیرش این فضا می شود باید وی را با نحوه استفاده درست از اینترنت و فضای مجازی و مزایا و مخاطرات آن آشنا کنیم تا شاهد حضور مطلوب وی در این فضا باشیم.

استفاده درست از فضای مجازی را به کودکان آموزش دهیم

این کارشناس رسانه توضیح داد: همان طور که پیش از این فرزندان خود را برای ورود به جامعه و ارتباط گرفتن با اطرافیان آشنا می کردیم، امروز یک گزینه دیگر یعنی استفاده از فضای مجازی به این آموزش ها باید اضافه شود.

تفنگچی در خصوص واهمه برخی از والدین برای ورود فرزندانشان به فضای مجازی تاکید کرد: اول باید این سوال را از خودمان بپرسیم که آیا همیشه کودکان مقصر هستند؟ خیلی از همین والدین خودشان در دوران کودکی فرزندانشان از آنها عکس و فیلم گرفته و در فضای مجازی منتشر می کردند تا از وی سلبریتی مجازی بسازند. در واقع باید گفت برخی از والدین خودشان زمینه ساز حضور فرزندانشان در فضای مجازی می شوند.

وی بیان کرد: بهتر است والدین با ایجاد روابط صمیمانه با فرزندشان وی را با خطرات و مزاحم های فضای مجازی آشنا کنند. به آنها یاد بدهند که اطلاعات شخصی و خانوادگی را در اختیار افراد غریبه قرار ندهند. آموزش برقراری تماس های تصویری امن را به کودکانشان بیاموزند. همچنین باید به آنها آموزش داد که پوشش مطلوب برای حضور در فضای مجازی یا ارتباط تصویری با دوستان، خانواده، شرکت در کلاس های آنلاین داشته باشند.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه هرچقدر رابطه والدین و فرزندان نزدیک تر و عمیق تر باشد، فرزند نیز در گزینش ارتباطاتش در فضای مجازی احساس امنیت می کند، ادامه داد: در این حالت وقتی کودک با مشکلی مواجهه شود یا در معرض رفتار مخاطره آمیزی قرار بگیرد به خانواده اطلاع و از آنها مشورت و کمک می گیرد.

برنامه های امن برای حفاظت کودکان در فضای مجازی

تفنگچی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه بعضی از شبکه های اجتماعی خودشان مقرراتی برای حفظ امنیت کودکان در این فضا در نظر گرفته اند، خاطرنشان کرد: در این میان برخی از شبکه های اجتماعی سن خاصی را برای ورود مخاطبان  تعیین کرده اند. برای مثال سن ورود به برخی از شبکه های اجتماعی ۱۶ یا ۱۸ سال است و قبل از این سن اجازه استفاده از فضای مربوطه را ندارند.

وی اضافه کرد: همچنین برخی از برنامه های مختص کودکان طراحی شده و آنها در قالب این برنامه ها و فضاهای کنترل شده می توانند با همسن و سالان خود ارتباط برقرار کنند.

تفنگچی گفت: برخی از گوشی های تلفن همراه نیز به برنامه های امنیت و حفاظت کودکان مجهز هستند و گزینه ای را به حفاظت کودکان اختصاص داده اند. یعنی با فعال کردن این گزینه بازی، آلبوم تصاویر و مرورگر مجزا برای کودکان در نظر گرفته شده است. والدین می توانند با استفاده از این گزینه که مبتنی بر رمزگذاری است فضای سالم و بی خطری را برای فرزندشان مهیا و همچنین از این طریق می توانند سایت های مجاز و امن مناسب استفاده بچه ها را به این بخش اضافه کنند.

این کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه آموزش استفاده از ابزار و برنامه ها سطح اطلاعات و آگاهی والدین را بالا می برد و این کمک می کند تا والدین امنیت مورد نظرشان را برای کودک ایجاد کنند، اظهار داشت: در این شرایط دیگر کودک بی نیاز از این می شود که خیلی محدود شود یا ما ابزار و وسایل هوشمند را در اختیار وی قرار ندهیم. در این حالت هم کودک رشد و توسعه پیدا می کند و هم می تواند در بستر این فضا حضور داشته و فضای سالم تری را تجربه کند.

سیم کارت و تبلت دانش آموزی

تفنگچی ادامه داد: البته این را هم باید در نظر بگیریم که امروزه در کشور خودمان یکسری سیم کارت و تبلت دانش آموزی و مختص کودکان طراحی و روانه بازار شده است. این ابزارها کمک می کند کودکان و نوجوانان در فضای سالم و مدیریت شده ای از فضای مجازی استفاده کنند. در نتیجه همین ابزار و ادوات در کنار فضای سالم تری که تا پیش از بلوغ کودک و نوجوان فراهم شده است، وی را برای ورود به جامعه بزرگسالان و استفاده از فضای نوین و فناورانه نیز آماده می کند.

وی بیان کرد: در کنار این  یکسری برنامک ها (اپلیکیشن های موبایلی)، برنامه ها و مرورگرهای مجزایی که فضای امنی را برای کودکان ایجاد کرده اند، وجود دارد یا مرورگرهای معمولی که همه ما برای جست و جو از آن استفاده می کنیم گزینه ای را برای استفاده کودکان در نظر گرفته اند که با فعال کردن آن، محیط برای کودک امن می شود.

این کارشناس فضای مجازی توضیح داد: وقتی والدین آموزش استفاده از گوشی های هوشمند و استفاده از محیط مجازی را ببینند خیلی راحت می توانند فضای امنی را برای فرزندانشان به ارمغان بیاورند.

ارتباط همدلانه به جای تهدید و سرزنش

وی با بیان اینکه آیا با اجرای همه این امنیت ها ممکن است باز هم اتفاقی رخ دهد، گفت: بله. در محیط خیابان و بیرون از خانه نیز همه چیز زیبا و امن نیست. با وجود اینکه والدین، فرزند خود را با خیلی از تهدیدها در کوچه و خیابان آشنا می کند باز هم امکان وقوع مشکل هست. فضای مجازی هم همین طور است.

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: در نتیجه والدین باید آموزش ببینند که در هنگام وقوع این اتفاق با برخوردهای تهدیدآمیز و زننده موجب فاصله گرفتن فرزندشان از آنها نشوند و ارتباط همدلانه آنها از بین نرود. در واقع والدین با برقراری ارتباط همدلانه با فرزند خود می توانند به وی مخاطرات فضای مجازی را آموزش بدهند. مثلا به آنها این آمادگی را بدهند که ممکن است هنگام استفاده از فضای مجازی شاهد پیام یا تصویر و محتوایی نامطلوب باشند. یاد بدهند که این هم بخشی از چالش زندگی است و به فرزندشان کمک کنند که از مشاهده مجدد این پیام و تصویرها دوری کند.

تفنگچی ادامه داد: کودک نباید این تصور را داشته باشد که اگر شاهد پیام و تصویر نامتعارف و محتوای نامطلوبی بود مورد سرزنش قرار می گیرد بلکه آنقدر فضا را امن ببیند که بتواند خود را مدیریت کرده و در صورت بروز مشکل از خانواده اش کمک و مشورت بگیرد.

به جای ترس، آگاهی مان را بالا ببریم

تفنگچی با بیان اینکه ما مفهومی داریم با عنوان پذیرش فناوری ادامه داد: در این حالت شما در مواجهه با تمام ماهیت یک موضوع ابتدا باید آن را بپذیرید و سپس نسبت به آن قانون گذاری کرده و رفتار مطلوب تری داشته باشید.

وی با اشاره به دوره های آموزشی در خصوص سواد رسانه ای برای والدین گفت: در اغلب دوره های آموزشی که مدرسان آن ادعای سواد رسانه ای دارند، وجوهی از رسانه و فناوری را مطرح می کنند که ناکارامد است. خیلی از این کارشناسان خودشان آشنایی زیادی با فضای مجازی یا ابزار هوشمند ندارند و تنها راه چاره را محدودسازی عنوان می کنند و باعث ایجاد ترس و واهمه در والدین و محدودیت های دست و پاگیر برای فرزندان می شوند اما سوال اینجاست که آیا در جامعه حقیقی این اتفاق ها رخ نداده و به عنوان مخاطرات شناخته نمی شود و صرفا در فضای مجازی شاهد این چالش ها هستیم؟

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: اگر قرار به آموزش باشد باید اول خودمان پذیرش کامل فناوری داشته باشیم و سپس پیرامون وجوه مثبت فضای مجازی صحبت کرده و ضمن شناسایی مخاطرات آن به بیان راهکارهای بپردازیم. به همین دلیل نیاز است والدین شناخت ابزار فناوری را یاد بگیرند و آگاه باشند که صرفا با یک شناخت سطحی نمی توانند خود را از آموزش بی نیاز کنند. در نتیجه ارتقاء یافتن در حوزه سواد ابزاری در این فضا بسیار مهم است.

وی در پایان گفت: به فناوری و استفاده از آن واقع گرا باشیم. این مهم فقط با شناخت ابزار فناوری حاصل می شود و در این زمینه زیرساخت هایمان را کامل کنیم. ما در حال حاضر چالش تخصص و فرد متخصص داریم. گاهی می بینیم افرادی درباره حوزه فناورانه اظهارنظر می کنند که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و راه حل را یا در محدود کردن یا در عدم دسترسی به فضای مجازی می بینند./ایرنا

بنر تبلیغاتی

نوشته شده توسط: خبرنگار دزآوان

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *